Autobild.ro

EV Romania in Autobild.ro 16
EV Romania in Autobild.ro 16
navigate_before
navigate_next

Test Dacia Logan Electric Aparențe inselatoare 1,5 euro pentru 100 de kilometri

EV Romania in Autobild.ro
EV Romania in Autobild.ro

Vazandu-l prin trafic, nu ai zice ca acest Logan din 2005 are ceva special. Si cu toate astea, sub caroseria alba, banala, se gaseste o masina 100% electrica, realizata de un pasionat. Iata povestea primului vehicul omologat RAR, produs de EV Romania Logan EV. Ceasul trecuse de ora 15:00 cand am intrat in Pitesti, intarziat de lucrarile de pe ultima porțiune din A1. Din fericire, adresa pe care o cautam era in zona industriala a orasului, aproape de autostrada. Traversez cateva intersecții si, intr-un final, navigația imi da confirmarea mult asteptata: „Ați ajuns la destinație!“. Intre porțile unei vechi hale, remarc posteriorul unui Logan alb, aparent banal. Chiar unul destul de prapadit, pentru ca pe sub spoilerul posterior nu se vedea nicio terminație a evacuarii semn ca si-a pierdut toba la un moment dat iar pragurile erau patate de rugina. Insa inscripția „EV Romania“ de pe luneta imi confirma ca asta este masina pe care o cautam. In intampinarea mea iese Marc Areny, care ma saluta intr-o romana surprinzator de buna. „Uite, aceasta este masina“, spune el, in timp ce deschide portbagajul. In spatele banchetei se afla o cutie cu capac din plexiglas. „Aici sunt 15 baterii cu litiu, iar in fața mai sunt alte 15“. Aveam in fața ochilor, asadar, primul autovehicul Logan produs de catre EV Romania avand propulsie complet electrica! Mai impresionant este ca nu a fost realizat de o echipa cu resurse nelimitate asa cum se intampla in curtea marilor constructori ci a fost dezvoltat de un pasionat autodidact. Istoria din spoatele primului vehicul autohton, de productie romaneasca, produs de catre EV Romania si omologat de catre RAR incepe in urma cu mai bine de 10 de ani avandu-si inceputurile in Franta, mutandu-se apoi definitiv atat cu planurile cat si cu logistica in Romania, aceasta devenind mai apoi tara de adoptie a constructorului de masini electrice de sub sigla EV Romania. In varsta de 28 de ani, Marc Areny este un francez care s-a indragostit de o romanca. Nimic neobisnuit pana aici. Insa, dupa trei ani in care s-a imparțit intre Franța si Romania, Marc a hotarat sa se stabileasca in Pitesti. Iar motivul pentru care si-a lasat țara natala pentru Romania este cu atat mai surprinzator: doar aici si-a putut implini visul!

„Cum am ajuns sa construiesc masini electrice? Totul a inceput de cand aveam 16 ani. Lucram intr-o balastiera din Franța si am fost socat de cat combustibil era consumat acolo in fiecare zi. Asa ca am inceput sa caut surse de energie alternative. Inițial am descoperit ca uleiul vegetal poate fi un substituent foarte bun al motorinei“

In 2008, pe cand abia implinise 19 ani, Marc conducea deja o masina alimentata cu ulei de gatit. Ba chiar avea si o rețea de colectare a uleiului folosit in restaurantele din Franța. Insa, desi se deplasa practic gratuit, nu se putea impaca cu gandul ca polua atat de mult. Asa ca a inceput sa aprofundeze propulsia electrica. „Prima masina electrica pe care am facut-o a fost un Porsche 944 din 1985. L-am ales pentru ca era ieftin, dar accepta multa putere“. Insa nu construcția efectiva a masinii a fost problematica, ci omologarea ei in Franța. „Legislația franceza cere ca orice masina modificata substanțial sa treaca printr-un crash-test in momentul omologarii“, spune Marc, in timp ce priveste catre Porsche, pe care l-a adus intre timp in garajul sau din Pitesti. „Practic, trebuia sa distrug singura masina pe care o facusem. Asa ca am decis sa refac intregul proiect in Romania, unde RAR-ul nu protejeaza interesele marilor constructori. Am ales un Logan pentru ca mi-am dorit sa fie o masina electrica accesibila oricui“. Probabil ca nerabdarea mi se citea flagrant pe fața, asa ca Marc propune sa imi povesteasca mai multe despre Loganul electric in timp ce il vad mergand. Interiorul nu difera mult de cel al unui model obisnuit. In partea superioara a plansei de bord sar in ochi doua instrumente suplimentare, iar in locul unui aerator central a fost montat un display multifuncțional. Marc intoarce cheia in contact ca la orice masina obisnuita, dar de sub capota nu s-a auzit niciun electromotor. Apoi, spre uimirea mea, francezul a selectat treapta a doua de viteza fara a calca pedala de ambreiaj, apasa delicat pe accelerație si… masina s-a pus in miscare. „Motorul electric nu se roteste decat atunci cand accelerez, asa ca nu am de ce sa calc ambreiajul pe loc“, ne spune el, in timp ce sprinteaza viguros catre 50 km/h. „Nici nu este necesara cutia de viteze. Am in plan sa refac masina si sa renunț la ea. Treapta a treia este suficienta daca reglez motorul sa dezvolte mai mult cuplu. Cu limitarea de turație la 6.500 rpm, poate atinge usor 130 km/h“.      Este incredibil cat de sprinten este acest Logan cu un motor electric de doar 30 kW. Iar la ridicarea piciorului de pe accelerație, recupereaza energia de franare exact ca o masina electrica de serie, pe care o transfera inapoi in baterii. Si acum vine partea cu adevarat interesanta: cu o capacitate totala de 19,8 kWh, Loganul electric promite o autonomie reala de 150 km, iar incarcarea la o priza de 220 V dureaza 7 ore. „Cu un pic de atenție, poți ajunge chiar si la 200 km“, spune Marc. „Iar oricat de vitrege ar fi condițiile climatice, masina tot poate rula 100 km. Bateriile rezista intre 2.000 si 3.000 de cicluri, asa ca sunt garantate pentru 300.000 km“. Si cum masina nu are nevoie de schimb de ulei, filtre si distribuție, singurele consumabile sunt anvelopele si placuțele de frana. Acestea din urma rezista si 100.000 km mulțumita franarii regenerative. Considerand ca m-am familiarizat suficient, Marc opreste si ma invita la volan. Imi reglez scaunul, oglinzile, imi pun centura, calc ambreiajul si selectez treapta intai. Deh, obisnuința… Incerc sa plec de pe loc ca intr-o masina obisnuita si sunt izbit instantaneu de cuplul viguros. Vehiculul realizat la EV Romania poate injosi multe masini la semafor, mai ales ca pare banal. Desi lipsa servodirecției imi da batai de cap la inceput, Marc ma asigura ca va rezolva acest aspect in viitor, cu o asistare electromecanica. Dincolo de acest aspect, raman surprins cat de cursiv funcționeaza acest prototip realizat cu resurse minime de un amator. Iar costurile kitului de conversie pot fi amortizațe in doar doi ani mai ales daca masina ar rula in regim de taxi, de exemplu. Viitorul ne bate la usa, ține doar de noi daca suntem pregatiți sa-l primim inauntru! LOGANUL ELECTRIC ESTE CA UN PUZZLE LA SCARA MAI MARE Absolut toate echipamentele montate pe masina sunt omologate si pot fi adaptate si pe alte modele. In funcție de nevoile fiecarui client in parte, poate fi dezvoltata o baterie cu capacitate mai mare, care ofera o autonomie imbunatațita, sau, din contra, una de capacitate mai mica si implicit mai ieftina. In principiu, solutia oferita de catre EV Romania este formata dintr-un kit omologat compus in mare masura din urmatoarele componente, Uitatea de stocare este compusa din baterii de tip Li-FePO4 iar pe Loganul electric testat si dezvoltat de catre EV Romania sunt montate 30 de astfel de baterii. Fiecare are o tensiune nominala de 3,3V si un amperaj de 200 Ah, fiind garantate pentru minumum 2.000 de cicluri de incarcare. Asta inseamna ca acestea isi vor pastra capacitatea inițiala pe parcursul unui rulaj de 300.000 km. – Unitatea de programare a sistemului de propulsie – Reprezinta modulul de setare al gradului de recuperare a energiei la franare spre exemplu, insa acesta e seteaza de catre tehnicieni acreditati – BMS (Baterry Management System) – reprezinta ansamblul de module care administreaza incarcarea si descarcarea bateriilor. – Display multifuncțional – Acesta afiseaza modul de funcționare al sistemului de propulsie. – Variator – Reprezinta unitatea care transforma curentul continuu de la baterii in curent alternativ trifazic necesar motorului electric, alternand frecvența in funcție de apasarea pedalei de accelerație. Desigur, simpla lor achizitie nu inseamna automat un vehicul electric, insa baza, fundamentul unui vehicul “verde” asa cum este el gandit si conceput de catre EV Romania este asigurat de catre modulele prezentate.

Link catre articolul Original  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *